Galerij

Social Media TOP 5 (tips en belangrijke factoren)


” Share this! Follow me! Do you like this? Subscribe to this channel! Retweet! “

Allemaal leuzen die je tegenwoordig op bijna elke website tegenkomt. Is het écht zó belangrijk om naast internet marketing ook gebruik te maken van social media? JAZEKER !

Ik heb een SOCIALMEDIA TOP 5 samengesteld met factoren die je helpen om Social Media toe te gaan passen binnen je eigen onderneming en daarbuiten. Laat ze op je inwerken en pas ze toe!

Transparantie

De economie en de omgeving van de ondernemer zijn steeds transparanter aan het worden. Het blijkt dat consumenten de transparantie en heldere communicatie van bedrijven waarderen en zo dus omzet genereren.

Social Media geeft u de mogelijkheid om via meerdere kanalen de consument te infomeren, mee te laten denken over uw product/dienst en zijn mening te geven op acties uwer zijde.

Reclame … positief of negatief …?

Beide zouden factoren moeten zijn waarop u proactief zou moeten reageren.

Als je nagaat dat 3/4 van alle internetgebruikers op één of andere manier aan Social Media doet en Social Media het moderne vervolg is van mond-op-mond reclame … dan kunt u er van uit gaan dat er over uw bedrijf kan worden gesproken … positief óf negatief …

Zou het dan niet verstandig zijn om te gaan kijken wát ze over uw onderneming te zeggen hebben? Misschien is het zelfs nog beter om u in het gesprek te mengen (proactief/preventief). Zo kunt u zowel positieve als negatieve reacties meenemen in uw evaluatie en er eventueel op terugkomen. U kunt de gebruiker/consument laten voelen dat u waarde hecht aan zijn/haar mening. Wanneer u deze emotie eventueel zou combineren met daadkracht, dan kan het ervoor zorgen dat u de negatieve reclame ombuigt naar positieve.

Triggeren

U kunt Social Media zodanig in gaan zetten dat u consumenten triggert om naar u toe te komen. U kunt dit op verscheidene manieren doen. Enkele voorbeelden:

  • Acties via Social Media laten lopen … Probeer leuke en triggerende acties te bedenken die er voor zorgen dat potentiële klanten naar u toe komen … Maar nog belangrijker blíjven terugkomen … of nóg belangrijker, dat ze voor u aan de slag gaan om uw netwerk te vergroten.
  • Wervingsacties … U kunt mensen die u via social media goedgezind zijn belonen door korting of priveleges aan te bieden. Misschien kunt u ze belonen voor het werk wat ze voor u verrichten door anderen op uw account te wijzen?
  • Nieuws / Updates … Door er voor te zorgen dat nieuwe ontwikkelingen, nieuwsfeiten, nieuwe diensten binnen uw bedrijf via Social Media naar buiten komen zullen consumenten/gebruikers ze zien en wellicht actief reageren. U zorg er in ieder geval voor dat uw dekkingsgraad wordt vergroot, hetgeen tot actie kan overgaan.

Social Media een Criterium ?

Zoals eerder vermeld houdt 3/4 van de internetgebruiker zich bezig met Social Media. Het is dus niet gek dat deze internetgebruiker steeds hogere verwachtingen van bedrijven krijgt m.b.t. dit medium. Het kan er zelfs toe leiden, dat het een doorslaggevende factor wordt om diensten wel/niet bij uw onderneming af te nemen.

Valkuilen ! (Tijd, doelstellingen, inactieviteit en identiteit)

Directie, Marketing en PR-afdelingen opgelet ! Overdenk je stap om aan Social Media te gaan doen goed. Het kan namelijk het begin zijn van een florerende, omzet genererende werking. Maar het kan ook voor een desillusie zorgen.

Social Media kost enorm veel tijd. Daarom is het goed dat u van te voren uw doelstellingen bepaalt. Zoek daarom bedrijven en/of personen die u hierin kunnen adviseren of die deze taak wellicht op zich willen nemen. De tijd die u eraan besteed dient namelijk steady en stable te zijn.

Wanneer u bijvoorbeeld kijkt op twitter ziet u vele inactieve accounts. Bedrijven die hoopvol zijn begonnen met hoge verwachtingen van zowel klant/gebruiker als ondernemer. Maar die nu geen goede indruk maken door hun transparantie en communicatie niet na te komen.

Wees selectief met uw informatie op Social Media. Zorg dat er eenduidige informatie en communicatie van uwer zijde is, dit vergroot uw betrouwbaarheid in transparantie en identiteit.

Natuurlijk is dit nog maar een TOP 5 van factoren waar u rekening mee moet houden in uw Social Media “avontuur”. Het is goed om u online te gaan oriënteren en te laten informeren betreffende deze nieuwe “hype”. NEE … Social Media is geen hype, maar is blijvend … het zal een online communicatiemiddel zijn wat zich steeds meer zal gaan settelen. Zorg dat ú er bij bent !

Mocht u meer informatie willen betreffende een eventuele inpassing van Social Media binnen uw onderneming of wilt u een consult betreffende dit onderwerp? Neem dan snel vrijblijvend contact op met Holtkamp Internet Design voor de mogelijkheden.

Een Reactie op “Social Media TOP 5 (tips en belangrijke factoren)

  1. Pingback: Hoe begin ik met Twitter? | BLOG

Plaats een reactie