Galerij

Hoe kan Content Marketing uw bedrijf succesvol maken ?


Laat uw content aansluiten op de vraag van uw doelgroepVisaas - Content Marketing

Stel, u wilt een snoek vangen: wat voor aas gebruikt u ? Een stukje tompoes of een heerlijke pizza-punt? Het zijn tenslotte uw lievelingshapjes. Of laat u zich adviseren door ervaren vissers, die precies weten welk aas er voor zal zorgen dat u uw snoek binnen sleept?

Dit is eigenlijk precies waar content marketing over gaat : zorgen dat uw aas aansluit op uw vis … uw content aan laten sluiten op de vraag van uw doelgroep.

Vis is kritisch

Grote vissen zijn kritisch, wantrouwend en schuw. Ze zijn niet voor niets zo groot geworden! Zodra ze maar merken dat er iets niet in orde is laten ze de vlieg of het aas voor wat het is.

Een jarenlang werkend concept : een mooie folder of brochure waarin u uw bedrijfsboodschap luid en duidelijk onder de aandacht brengt, voorzien van gelikte illustraties en foto’s werkt niet meer. De gemiddelde klant is kritischer geworden.

Uw doelgroep wil meer dan alleen maar productinformatie:

Wat heeft u te bieden?
Waar kunnen ze nog meer informatie over u vinden ?
Laat u zien dat u weet waar u het over heeft ?
Wat speelt er binnen uw bedrijf, bent u actief bezig in uw vakgebied ?
Het antwoord op deze vragen is contentcreatie … Maar dit is niet eenvoudig.

Waar moet u beginnen ?

Doelgroep

Allereerst is het belangrijk dat u uw doelgroep duidelijk gaat definiëren. Het is belangrijk dat u weet waar deze zich bevindt en wat voor informatie deze zoekt. Stel een profiel op waarin u uw Buyer Persona gedetailleerd vastlegd.

Wat is een Buyer Persona

  • Het helpt je om je klanten te visualiseren.
  • Het werkt als gids tijdens het ontwikkelen van je marketing en communicatie campagnes.
  • Het neemt de neiging weg die we allemaal hebben, namelijk dat we denken dat we de klant heel goed kennen.
  • Het helpt om sales, marketing en product ontwikkeling op een lijn te krijgen.
  • Het is het geheim voor effectieve marketing.
  • Wat is de behoefte?

Welke informatie is interessant voor uw doelgroep, belangrijker nog: waar hebben ze behoefte aan ? Stem de inhoud van uw content hierop af.

Laat zien dat u een expert bent binnen uw businessdomein, met uw doelgroep stevig in het achterhoofd.
De mogelijkheden

Op welke manier wilt u uw content gaan verpakken? Kiest u voor een artikel, een blogpost, een video, een klantentestimonial … Houdt altijd in gedachte dat uw inhoud aansluit op wat de klant zoekt. Het hoeft niet specifiek over uw product of dienst te gaan. Maar zorg er wel voor dat uw boodschap consistent blijft, anders zult u uw geloofwaardigheid verliezen.
Verspreiding

Wanneer u een goede Buyer Persona heeft opgesteld, zult u vast al te weten zijn gekomen op welke manier uw doelgroep graag geïnformeerd wil worden. Dit is het moment om te kijken welke strategie het beste is : social media, online marketing, offline marketing, etc. of combinaties hiervan.

Monitoring

Actie is Reactie –> Door regelmatig te twitteren, bloggen of langs andere weg nieuws te verspreiden lokt u zelf reacties uit en geeft u prospects de kans met uw bedrijf in gesprek te gaan.

Voordelen in SEO (zoekmachine strategie)

Door regelmatig, via verschillende kanalen, te converseren met uw (potentiële) klanten bouwt u snel en efficiënt een betrouwbare naam op. Bij mensen, maar ook bij Google. En dat betekent weer een positieve impuls voor uw zoekmachine strategie.

Content marketing laat PR en SEO samenwerken met als resultaat: de juiste boodschap in de juiste vorm, via het juiste kanaal, bij de juiste doelgroep.

Drempelvrees ?

Het is totaal geen schande als u het moeilijk vind om uw content marketing op te starten. De beste manier is door gewoon langzaam te experimenteren. Wanneer u er voor kiest om te gaan bloggen, kijk dan eens naar wat anderen schrijven. U kunt ook meedoen aan discussies of gewoon eens reageren op een blogpost van iemand anders.

Hou er in ieder geval rekening mee, dat wanneer u een content marketingplan opstart, het juiste aas aan de haak zit !

Plaats een reactie